Hem » Blog » Vad är Beacons?

Vad är Beacons?

Beacons kan beskrivas som elektroniska sändare som oavbrutet skickar ut signaler i det offentliga rummet.

Den centrala funktionen består i att signalerna sänds ut gång på gång, vare sig om meddelandet får någon respons eller inte. Med denna innovativa teknik kan mobiltelefoner som har Blue-tooth och som innehar en specialanpassad app automatiskt ta emot relevant information på ett enkelt och smidigt sätt.

Vad är Beacons?

Beacons placeras vanligtvis ut i offentliga miljöer så som matvaruhus, butiker, busstationer och andra allmänna platser där det rör sig mycket människor. Beacons signaler är igång oavsett tidpunkt och jobbar oupphörligen för att kommunicera med Bluetooth enheter som ligger inom signalfältet.

Inflytelserika kundupplevelser

Många säljare och marknadsförare drar nytta av denna funktionella teknik för att nå ut till sina konsumenter på ett fördelaktigt och produktivt sätt. Det som krävs för att signalerna ska nå fram till mobiltelefonerna är att Bluetooth är igång. Detta trådlösa system verkar för en snabb och praktisk kontakt mellan olika elektroniska enheter. Bluetooth är redan förinstallerad och behöver därför inte laddas ner. Dock så måste en specefik app vara installerad till mobiltelefonen så att signalerna från beacons blir mottagliga och verksamma. När en person besöker en fysisk butik som har beacons så skickas en avisering till hans eller hennes mobiltelefon som presenterar olika aktuella erbjudanden som butiken. Det kan handla om till exempel 30% rabatt på hela sortimentet, köp 3 och betala för 2 eller andra intresseväckande erbjudanden som ska inbjuda till konsumtion. Informationens överföring är ögonblicklig och konsumenten får en notis som skildras direkt på skärmen. Beacons fungerar därför som en öppen kontakt mellan säljare och kund. Dessa säljinriktade upplysningar kan gagna butikerna och öka chanserna till försäljning. Tricket som kan vara nyckeln till framgång ligger i den snabba och raka kommunikationen som uppstår. Istället för att kunderna själva får anstränga sig för att ta reda på aktuella kampanjer så kommer den informationen direkt till dem på nolltid. Beacons kan därför ses som mer lättillgängligt och praktiskt då de förmedlar väsentlig information på ett träffsäkert och personligt sätt. För många som är verksamma i säljbranschen är det en god och gynnsam investering som följer den naturliga utvecklingen i dagens uppkopplade samhälle. Möjligheterna att nå ut till fler och på så sätt sälja mer kan ha en påtagligt stor inverkan när beacons får göra det den är designad till, som i detta fall att bidra till marknadsföringen.

Informativa meddelanden i kollektivtrafiken


Utöver att placera ut beacons i butiker så är de även tillgängliga på till exempel utvalda busstationer. Så fort signalen nått fram till mobiltelefonen så presenteras information om bland annat busstationens namn, vilka bussar som utgår därifrån och när nästa buss ankommer.
Att bruka beacons på detta sätt har visat sig vara ett vinnande koncept. Det underlättar för många resenärer i vardagen då de slipper hålla reda på tider, tillgänglighet samt annan viktig trafikinformation.
Sedan lanseringen i Sverige så har miljontals människor dragit fördel av beacons. Det en banbrytande teknik som sprider sig och fler och fler får upp ögonen för deras mångsidiga användningsområden. Många internationella företag har dragit nytta av tekniken. Ibeacon är Apples egen variant och finns tillgänglig att ladda ner till Iphone.



Informativa meddelanden i kollektivtrafiken









Comments are closed.